I henhold til NEM-forskriften skal tilknyttende nettselskap på jevnlig basis be aktøren om rapportering på oppfyllelse av modenhetskriteriene. Ved vesentlige endringer eller avvik i oppfyllelse av modenhetskriteriene på grunn av forhold som aktøren direkte eller indirekte er ansvarlig for eller må bære risikoen for, skal reservert kapasitet eller plass i kapasitetskøen trekkes tilbake. Under beskriver vi hvilke forhold nettselskapene bør vurdere ved tilbaketrekking av kapasitet, og hvordan en slik prosess bør foregå.
Overholde frister i tilknytningsprosessen
Primært er det manglende deltagelse i tilknytningsprosessen, herunder manglende overholdelse av rapporteringsplikten, som skal være nettselskapets viktigste holdepunkt for å kansellere en køplass eller reservasjon. Manglende betalingsvilje eller -evne, svar innen frister o.l. er tydelige indikatorer på at et prosjekt ikke lenger er modent.
Aktiv deltagelse i nettselskapets tilknytningsprosess er et underliggende krav for å opprettholde køplass/reservasjon i alle prosjekter, uavhengig av størrelse (også under 1 MW). Dette innebærer å møte de relevante nettselskapenes frister, inkludert:
- Akseptere kostnadsoverslag
- Signere avtaler
- Betale utredningskostander og/eller anleggsbidrag
- Levere etterspurt informasjon innen en gitt frist.
Nettselskapet bør sette frister for alle de overnevnte punktene, og fristene bør ha en lengde som sikrer at prosjekter bak i køen ikke blir skadelidende. Manglende svar eller overholdelse av frister vil kunne medføre kansellering av modenhetsdato og kansellering av tilhørende køplass/reservasjon. Det må riktignok vurderes konkret, for eksempel dersom aktøren kan godtgjøre at forsinkelsen skyldes forhold utenfor dens kontroll. Aktøren må sende eventuelle forespørsler om utsettelse av fristene før de utløper og begrunne grunnlaget for utsettelse.
Forsinkelser
Prosjekter kan oppleve vesentlige forsinkelser til tross for at aktøren signerer avtaler og betaler relevante kostnader. I disse tilfellene skal nettselskapet bruke prosjektets modenhetsinformasjon, spesielt milepælsplanen, for å avgjøre om forsinkelsen gjør at prosjektet ikke lenger er modent. Dersom nettselskapet ikke lenger kan vurdere prosjektet som modent, skal nettselskapet kansellere hele eller deler av den bestilte kapasiteten.
Forsinkelser innenfor prosjektets kontroll eller risikobyrde
Forskriften er tydelig på at nettselskapet har plikt til å kansellere reservasjoner eller køplass til prosjekter som har vesentlige endringer eller avvik i oppfyllelsen av modenhetskriteriene som følge av forhold aktøren direkte eller indirekte er ansvarlig for, eller må bære risikoen for. Noen typiske eksempler på dette kan være:
Prosjektet har stoppet fremdriften midlertidig etter egne vurderinger om utfordrende markedssituasjon/lønnsomhet. For eksempel at markedet ikke er villig til å kjøpe produktet til riktig pris, eller at kostnadene har blitt for store.
- Prosjektet stanser videre fremdrift på grunn av manglende støttemidler.
- Prosjektet får avslag på avgjørende tillatelser, for eksempel konsesjon.
- Det må vurderes konkret om den aktuelle forsinkelsen innebærer en endring eller avvik i oppfyllelsen av modenhetskriteriene som gir grunnlag for kansellering.
Nettselskapet kan ta til vurdering eventuelle medieuttalelser fra aktøren som tilsier at prosjektet ikke har fremdrift.
Maksimal forsinkelsestid
Forsinkelser er normalt, og nettselskapet vil i flere tilfeller kunne akseptere dette. Forskriften sier at nettselskapet ikke skal tillate vesentlige forsinkelser når det gjelder forhold som aktøren direkte eller indirekte er ansvarlig for eller må bære risikoen for. Her må nettselskapet gjøre en skjønnsmessig vurdering etter forholdene og hva som kvalifiseres som vesentlig.
Hva som er vesentlige forsinkelser, vil være individuelt fra prosjekt til prosjekt må vurderes konkret for det aktuelle prosjektet. Det bør gjøres en helhetsvurdering, hvor nettselskapet kan legge vekt på en rekke forhold, eksempelvis følgende:
- Prosjektets totale realiseringstid
- Hvor mye forsinkelsen påvirker idriftsettelsesdato
- Type forsinkelse, også opp mot prosjektets natur
- Graden av aktørens direkte/indirekte kontroll over forsinkelsen
- Tidligere utsettelser
Listen er ikke uttømmende, og andre faktorer bør også vurderes hvis relevant. Terskelen for å kansellere reservasjoner bør være høyere enn køplass, da tap av reservasjon ofte har større konsekvenser for kunden.
Prosess for kansellering av køplass og reservasjon
Når nettselskapet vurderer å kansellere en reservasjon eller køplass bør nettselskapet sørge for en ryddig prosess. Kunden skal forhåndsvarsles med en begrunnelse for vurderingen og gis en svarfrist. Basert på beslutningsunderlaget og svaret fra kunden beslutter nettselskapet om prosjektets reservasjon eller køplass skal kanselleres eller opprettholdes. Beslutningen skal begrunnes og meddeles aktøren og andre relevante nettselskap så fort som mulig.
Vi anbefaler følgende prosess ved kansellering av reservasjon:

Ved uenighet knyttet til for eksempel modenhetsvurdering og tap av plass i kapasitetskøen/reservasjon, skal nettselskapet informere om at aktøren kan bringe saken inn for RME for avgjørelse i henhold til forskrift om nettregulering og energimarkedet § 4-1.
Endringer av andre modenhetskriterier enn fremdrift
For de øvrige modenhetskriteriene enn fremdriftsplanen, vil endringer raskere kunne overskride vesentlighetsterskelen i forskriften, og dermed gi grunnlag for kansellering. Det er vanlig at fremdriftsplanen må justeres, men for de andre punktene i modenhetsvurderingen må endringer vurderes grundig. Nedenfor følger noen presiseringer og eksempler.
Endring av formål/type virksomhet
Modenhetsvurderingen er prosjektspesifikk, og det omfatter også køplass og reservasjon. Dersom prosjektet avsluttes, uavhengig av grunn, kan ikke prosjektet endre karakter og formål. For eksempel kan ikke en hydrogenfabrikk bruke reservert kapasitet til å etablere et datasenter som erstatning. Prosjektet kan imidlertid bli kjøpt opp og realisert av en annen aktør, så lenge modenhetsinformasjonen står seg og fremdriften ikke blir vesentlig forsinket.
Å åpne for å endre formål i prosjektet vil kunne skape et annenhåndsmarked for kjøp og salg av nettkapasitet, og vil skape markedsbarrierer for mer modne prosjekter.
Flytting av lokasjon
I noen tilfeller oppstår det uforutsette problemer på arealet prosjektet har planlagt å etablere seg på, men det finnes et godt alternativ. Aktøren forespør å flytte prosjektet til en annen lokasjon. Flytting er i utgangspunktet ikke tillatt, og er noe nettselskapet skal være streng på. Likevel, dersom det er det mest rasjonelle for alle parter kan det være rasjonelt at nettselskapet tillater flytting. Følgende kriterier bør da være oppfylt:
Fremdriften må være den samme på ny lokasjon, flytting kan ikke medføre vesentlige forsinkelser. Hvis det senere oppstår forsinkelser på grunn av lokasjon, gir den tidligere flyttingen lettere grunnlag for å kansellere med tanke på historikken.
Prosjektet må fortsatt ligge under samme nettanlegg og nettiltak i nettnivået hvor det er kapasitetskø.
Andre prosjekter i kapasitetskø kan ikke bli negativt påvirket av flyttingen, for eksempel ved mindre ledig kapasitet, forsinkelser eller redusert leveringskvalitet.
Alle tillatelser og rettigheter til ny lokasjon må være avklart på lik linje med den nåværende.
Formålet med modenhetskriterier er å luke ut luftslott og urealistiske prosjekter, slik at ingen skaper en unødvendig markedsbarriere for andre og at ledig kapasitet utnyttes. Målet er ikke å kutte køen mest mulig. Dersom prosjektet fortsatt har tilsvarende gjennomføringsevne uten å forhindre andre prosjekter i kapasitetskøen, kan det være rasjonelt akseptere endret lokasjon.
Endring av finansiering/eierskapsstruktur
Gjennom en prosjektutviklingsprosess kan det forekomme endringer innenfor finansiering og eierskapsstruktur. Nettselskapet bør tillate endringer på eiersiden av prosjekter, så lenge det ikke medfører vesentlige endringer i modenhetsinformasjonen. Eksempelvis:
- Endring av finansiering er akseptabelt så lenge det ikke medfører vesentlige forsinkelser.
- Endring av for eksempel aksjonærsammensetningen til aktøren aksepteres så lenge det ikke innebærer vesentlige endringer eller avvik i oppfyllelsen av modenhetskriteriene, herunder prosjektbeskrivelsen.
- Endring av selskapsstruktur i for eksempel et joint venture, eller at en av finansieringspartnere trekker seg uten at det påvirker finansieringen, er akseptabelt
Aktøren skal informere nettselskapet ved vesentlige endringer i finansiering og/eller eierskapsstruktur.
Vesentlig endring av kapasitetsbehov
Dersom det oppstår reduksjon i kapasitetsbehov, skal det i utgangspunktet ikke påvirke modenhetsdatoen. Dersom reduksjonen i kapasitetsbehovet er vesentlig, vil dette påvirke modenhetsinformasjonen i flere modenhetskriterier. Aktøren må da kunne fremlegge oppdatert modenhetsinformasjon for prosjektet, inkludert en synliggjøring av hvordan endringen påvirker fremdriften til prosjektet.
Dersom reduksjonen fører til vesentlige forsinkelser i prosjektet, bør nettselskapet vurdere om det nye kapasitetsbehovet fortsatt er modent. Eksempler på dette kan være at det nye behovet krever helt nye nettløsninger som påvirker andre prosjekt i kapasitetskøen.
Lurer du på noe? Kontakt oss gjerne:

- Christine Kaaløy
- Næringspolitisk rådgiver
- christine.kaaloy@fornybarnorge.no
- 92 25 53 19

- Thea Øverli
- Næringspolitisk rådgiver
- thea.overli@fornybarnorge.no
- 93 46 18 51