Bærekraft i anskaffelser

  • Digitalt
  • Medlem: 1.800,- + mva Andre: 2.500,- + mva
  • Påmeldingsfrist Snarest!

Krav og kriterier til miljø og klima i en anskaffelsesprosess blir stadig mer aktuelt, men hvordan de utformes kan ha betydning for konkurransesituasjonen i anskaffelsen. Hvilke krav stiller lovgivningen til bærekraftige anskaffelser? Webinaret tar for seg ovennevnte og andre viktige tema for alle som jobber med bærekraft i anskaffelser.

Hvor strenge krav til bærekraft kan stilles i konkrete anskaffelser og hvilke forpliktelser påfører kravene oppdragsgiver til oppfølging og kontroll?
Hvordan vektes klima- og miljøkrav i anskaffelsen, og hvordan jobber leverandørene for å innfri på kravene og nå frem i konkurransen?

Webinaret tar for seg ovennevnte og andre viktige tema for alle som jobber med bærekraft i anskaffelser. Det blir gitt praktiske eksempler og nyttig informasjon som kan brukes i egen virksomhet.

 Hva får du kunnskap om?
  • Hva sier lovgivningen? Hva må stilles av krav til bærekraft i anskaffelser og hvordan oppfylle kravene?
  • Hvordan vil sosial bærekraft påvirke anskaffelsesprosesser fremover?
  • Oslo kommune var tidlig ute med å stille krav til egne leverandører i forbindelse med prosjekter. Hvilke erfaringer har de gjort seg på veien?
  • Hvordan dokumentere klima- og miljøegenskaper fra leverandører?
  • Vekting av kriterier i anskaffelsesprosessen
 Hvem er det for:

For deg som jobber med anskaffelser og bærekraft i fornybarbransjen, leverandører og økonomi-/controllerfunksjon

Hvordan gjennomføres webinaret?

Alle våre webinarer er online seminarer som du kan delta på fra hvor som helst. Du melder deg enkelt på via påmeldingsskjema, og dagen før sendestart vil du motta en lenke til webinaret. Underveis i webinaret har du mulighet til å stille spørsmål til foreleser via chat.

Dersom oppsatt tidspunktet for webinaret ikke passer for deg, meld deg på - og vi sender deg opptaket og presentasjonene i etterkant. Opptaket vil være tilgjengelig én uke etter sending. 

Program
Torsdag 23. jun
  • 12:00–12:10
    Velkommen
    • Jørn Bugge
      Energi Norge AS
  • 12:10–12:30
    Hva sier lovgivningen om bærekraftige anskaffelser og hvilke krav medfører dette til oppfølging av leverandører?
    • Haavind / Wikborg Rein
  • 12:30–12:50
    Hvilke erfaringer har Oslo kommune gjort seg i forhold til bærerkaftige anskaffelse og påvirkning av umodne markeder?
    • Geir Rossebø
      Oslo Kommune
  • 12:50–13:10
    Sånn jobber vi med våre leverandører for å levere bærekraftige løsninger
    • Stein Olav Lervik
      Omexon
  • 13:10–13:30
    Hva er motivasjonen til å bidra i oppgraderingen av Hensfoss kraftverk?
    • Kristine Gjøsæter
      Glitre Energi
    • Francesca Accerbi
      Kiwi
  • 13:30–13:50
    Dokumentasjon av klima- og miljøegenskaper fra leverandører. Bruk av EPD'er og sertifisering
    • Andreas Brekke
      NORSUS
  • 13:50–14:00
    Spørsmål og avslutning
    • Jørn Bugge
      Energi Norge AS

Praktiske opplysninger

Informasjon og avbestillingsregler

Presentasjoner
Lenke til presentasjoner og opptak fra webinaret vil bli sendt per e-post med evaluering i etterkant av arrangementet.

Avbestillingsregler
Ved avbestilling mer enn 10 arbeidsdager før start gis full refusjon. Ved 10-4 arbeidsdager før arrangementets begynnelse refunderes 50%. Ved mindre enn 4 arbeidsdager før arrangementets start gis ingen refusjon. Ved sykdom kreves legeattest for å få refundert deltakeravgift. Energi Norge AS har ingen erstatningsansvar ved hendelser utenfor Energi Norge AS sin kontroll slik som streik, lockout, naturkatastrofer, terror eller andre uforutsette hendelser.

Hvordan gjennomføres webinaret?
Våre digitale webinarer kan du delta på fra hvor som helst (så lenge du har en PC eller en mobiltelefon tilgjengelig). Du trenger kun å melde deg på og dagen før webinaret vil du motta en link til arrangementet. Du har muligheten til delte i dialogen ved å stille spørsmål til foreleser via chat. Dersom tidspunktet for arrangementet ikke passer, meld deg på også sender vi deg opptaket og presentasjonene i etterkant. Opptaket vil være tilgjengelig i én uke.

Relaterte arrangement

  1. FASIT-dagene 2025 – vi feirer 30 års jubileum

    I år er det 30 år siden FASIT program for registrering av hendelser i strømnett så dagens lys. FASIT er en viktig bransjestandard som gir informasjon i form av feilstatistikk, konsekvenser av strømavbrudd og data til benyttelse i ulike typer analyser. Vi tar et tilbakeblikk på FASIT-utviklingen gjennom 30 år og drøfter muligheter for videre utvikling på kort og lang sikt.

    Clarion Hotel Oslo Airport