Høringssvar: EU-kommisjonens forslag til endringer i europeisk markedsdesign

Fornybar Norge sitt høringssvar til EU-kommisjonens sin høring av 14. mars 2023.

Innledning


EU-kommisjonen la 14. mars 2023 frem sitt forslag til reform av det europeiske kraftmarkedet. Gjennom forslag til to Europaparlaments- og rådsforordninger foreslår EU-kommisjonen konkrete endringer i det
europeiske regelverket om kraftmarkedets utforming (markedsdesign) og i regelverket som skal sikre integritet og transparens i engrosmarkedet (REMIT). Begge de foreslåtte forordningene er av EUkommisjonen merket som EØS-relevante. Olje- og energidepartementet har i tråd med utredningsinstruksen 3-3 sendt forslagene på høring, og ber om synspunkter på forslagene som grunnlag for utviklingen av en posisjon i den videre EØS-prosessen.

Forslag til endringer i det europeiske regelverket om kraftmarkedets utforming


Den ene forordningen som EU-kommisjonen har foreslått, vil innebære endringer i flere rettsakter knyttet til kraftmarkedet:

  • Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2019/943 om det indre markedet for elektrisitet (elektrisitetsforordningen)
  • Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2019/942 om opprettelse av et byrå for samarbeid mellom energireguleringsmyndigheter (ACER-forordningen) Europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2018/2001 om å fremme bruken av fornybar energi (fornybardirektivet)
  • Europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2019/944 om det indre markedet for energi (elmarkedsdirektivet)
  • Europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2019/944 om det indre markedet for energi (elmarkedsdirektivet

Ingen av de nevnte rettsaktene er per i dag innlemmet i EØS-avtalen. EU-kommisjonen beskriver at formålet med denne delen av lovforslaget er å:

  • Bedre forbrukernes beskyttelse, rettigheter og valgmuligheter
  • Gi mer stabilitet og forutsigbarhet på energikostnadene, og dermed øke EUs konkurranseevne
  • Øke investeringene i ny fornybar kraftproduksjon

Nedenfor følger Fornybar Norges vurdering av det vi anser som de viktigste delene av forslagene for bransjen som vi representerer.

Fornybar Norges kommentarer leser du her.

Forslag til endringer i regelverket som skal sikre transparens og gir forbud mot markedsmanipulasjon i engrosmarkedet

Den andre forordningen som EU-kommisjonen har foreslått innebærer endringer i Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 1227/2011 om integritet og gjennomsiktighet i energimarkedet (REMIT). REMITforordningen er merket som EØS-relevant, men er ikke innlemmet i EØS-avtalen per i dag. Det norske regelverket er imidlertid allerede delvis tilpasset REMIT-forordningen ved at tilsvarende bestemmelser om
forbud mot innsidehandel og markedsmanipulasjon samt krav til offentliggjøring av innsideinformasjon med mer er tatt inn i forskrift om nettregulering og energimarkedet (NEM-forskriften).

Fornybar Norges kommentarer leser du her.

Særlige utfordringer med hensyn til EØS-avtalen

EØS-avtalen skal sikre like konkurransevilkår og lik adgang til det indre markedet i hele EØS. Det indre markedet baserer seg på et felles regelverk som praktiseres likt i hele EØS-området. Dette innebærer at når EU vedtar forordninger og direktiver som regulerer det indre marked, skal disse også tas inn i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk lovgivning.

Det er verdt å merke seg at ingen av de fem berørte rettsaktene som nå er foreslått endret er tatt inn i EØSavtalen per i dag. Fornybar Norge er bekymret for hva en forsinket implementering innebærer for norske
markedsaktører og minner om viktigheten av å adressere EØS-etterslepet. Fornybar Norge oppforer videre energimyndighetene til å vurdere om det kan være hensiktsmessig med en delvis tilpasning av norsk regelverk fra et faglig og nasjonalt ståsted i en overgangsperiode. For eksempel ble det norske regelverket delvis tilpasset REMIT gjennom tilpasninger i NEM-forskriften. Det norske regelverket ble også delvis tilpasset CACM GL gjennom endringer i forskrift om systemansvaret.

Profilbilde av