Partene hadde sittet i forhandlinger siden tirsdag morgen, men klarte ikke å komme til enighet.
Årets oppgjør er et hovedoppgjør, hvor det blir forhandlet om både lønnstillegg og innholdet i Energioverenskomsten, som er tariffavtalen mellom EL og IT Forbundet og Fornybar Norge. Avtalen omfatter nærmere 6000 ansatte og lærlinger i Fornybar Norges medlemsbedrifter.
– Vi har hatt krevende dager med tøffe diskusjoner rundt sentrale temaer. Vi har opplevd EL og IT Forbundet som lite villig til å diskutere nødvendige moderniseringer i tariffavtalen, inkludert ordninger for beredskap som er helt avgjørende for å opprettholde en trygg kraftforsyning, sier Nina Rivelsrød Aalborg, direktør for arbeidsliv i Fornybar Norge.
– Fornybarnæringen står overfor store investeringer for å kunne tilby folk og industri tilgang på nok kraft og strømnett til et stadig økende behov. Innholdet i tariffavtalen er sentralt for å sikre en konkurransedyktig og bærekraftig utvikling av næringen, sier Aalborg.
Oppgjøret går nå til mekling og partene skal møte hos Riksmekleren 26.-27. august.
Driften i Fornybar Norges medlemsbedrifter berøres inntil videre ikke av forhandlingsbruddet.