Statnett offentliggjorde i dag endringer i tariffmodellen for transmisjonsnettet, altså hvordan kostnadene til "motorveiene" i strømnettet skal fordeles mellom ulike kundegrupper.
– Statnett har lyttet til innspill fra fornybarnæringen, blant annet ved fase inn det nye kapasitetsleddet over tid, i stedet for at det innføres i sin helhet fra neste år. Det gir bedre mulighet til å teste ut og analysere hvordan endringen slår ut for både industrikunder og kraftprodusenter, sier Kristin H. Lind, direktør for strømnett i Fornybar Norge.
Kristin Lind, direktør for strømnett i Fornybar Norge. Her under Arendalsuka i 2025. Foto: Ingeborg Aarø, Fornybar Norge
Kapasiteten i strømnettet er under press, ved at mange nye virksomheter har søkt om å koble seg på nettet. Statnett ønsker å sende et signal om at nettkapasitet har en verdi, ved å innføre et kapasitetsledd i betalingsmodellen. Dette skal belønne selskaper som reduserer sitt maksimale effektuttak. Over tid kan grepet bidra til å redusere behovet for investeringer i strømnettet.
– Statnett begrenser nå kapasitetsleddet til ti prosent av fastleddet i 2027, med en opptrapping til 25 prosent over fire år. Det er en bedre løsning for både produsenter og industrikunder enn hva Statnett foreslo i sin høring tidligere i år, sier Lind.
En konsekvens av endringene vil være at såkalt alminnelig forbruk (husholdninger og mindre bedrifter) vil betale en mindre andel, mens stort forbruk vil betale en større andel av kostnadene. Den såkalte industrirabatten skal reduseres fra 50 til 20 prosent over en fireårsperiode.
– Forutsigbare energikostnader er viktig for norske industribedrifter. Derfor er det bra at Statnett velger å gjøre endringer over tid, i stedet for over natten. De skal også se nærmere på muligheter for å premiere mer fleksibelt kraftforbruk. Det vil være viktig for å utnytte kapasiteten i nettet best mulig og holde kostnadene lavest mulig for alle kundegrupper, fastslår Lind.