Prosessen så langt
Arbeidet med å endre vilkårene startet høsten 2025 i regi av Fornybar Norge, og har pågått frem til nå. I dette arbeidet har 8-10 nettselskap deltatt sammen med REN og Elbits og Fornybar Norges advokater.
Et viktig metodekrav er å gjøre vilkårene mer lesbare og brukervennlige og av høy juridisk kvalitet. Sammenlignet med dagens gjeldende vilkår har det derfor blitt betydelige endringer rent tekstmessig og mht. struktur. I tillegg er det gjort tilpasninger som følger av endringer i lover og forskrifter. Når det gjelder de ulike vilkår som bransjen har – og som ikke følger direkte av lover og forskrifter – er det kun gjort mindre endringer. Tre viktige endringer er likevel å innføre og tydeliggjøre kundens effektutvekslingsrett, å
inkludere produksjon i vilkårene samt å inkludere kunder i regionalt
distribusjonsnett. Videre er det gjennomført bruk av begrepene uttak og innmating i vilkårene. Samtlige krav i metodevedtaket er etter vår oppfatning oppfylt.
Vilkårene gjøres i utgangspunktet gjeldende fra 30. juni 2026 i henhold til metodevedtaket. Av praktiske årsaker inn i ferietid ønsker ikke nettselskapene å varsle endringer i vilkårene før ferien, siden Kundene skal varsles minst 30 dager før iverksettelse samt at det pågår arbeid med å bygge digitale løsninger for å håndtere kravet til elektronisk signatur. Selskapene ser det derfor som naturlig å varsle kundene tidligst i slutten av august. Standardvilkårene til nye og eksisterende kunder antas derfor tidligst å gjøres gjeldende 1. oktober.
De nye avtalene finner du på standardavtaler, "strømnett" og under "standardavtaler for næringskunder".