Åslaug Haga vil rydde opp i strømmarkedet

Nyhet, Strømmarked

Publisert

Åslaug Haga og Knut Kroepelien

– Noen få "cowboyer" ødelegger for det store flertallet av seriøse aktører. Dette rammer ikke bare strømselskapene, men svekker tilliten til hele fornybarnæringen, sier Åslaug Haga. Foto: Fornybar Norge

– Useriøse selskaper bør miste retten til å selge strøm, sier den nye lederen i Fornybar Norge.

Strømmarkedet har for mange tilfeller av uryddig markedsføring og mangelfull informasjon til kundene, viser klagestatistikken. Nå ber Fornybar Norge om strengere reaksjoner fra myndighetene. Selskaper som bryter regelverket gjentatte ganger bør miste retten til å selge strøm.

– Noen få "cowboyer" ødelegger for det store flertallet av seriøse aktører. Dette rammer ikke bare strømselskapene, men svekker tilliten til hele fornybarnæringen, sier Åslaug Haga.

I dag kan hvem som helst starte med strømsalg. Det er enkelt å få konsesjon, og nesten umulig å miste den. Fornybar Norge mener at Reguleringsmyndigheten for energi (RME) må håndheve regelverket strengere. Ellers må jobben overlates til noen andre, for eksempel Forbrukertilsynet.

Slutt på gate- og dørslag

Bransjen tar også selv grep, ved å skjerpe kravene til selskapene som er med i Trygg strømhandel-ordningen. Nå innføres det forbud mot gate- og dørsalg av strømavtaler. I tillegg skal alle telefonsamtaler tas opp i sin helhet, slik at salgsprosessen kan dokumenteres i ettertid.

– Nå blir det slutt på at kundene overrumples på gata med tilbud det er vanskelig å vurdere på stående fot. Vi øker også kravene til opplæring av selgere og dokumentasjon av salgsprosessen. Det viktigste er at kundene får god informasjon om hva de kjøper, pris og betingelser, påpeker Haga.

Styrker Elklagenemnda

Antall klager til Elklagenemnda har økt med over 30 prosent fra 2021 til 2022. Mange klagesaker handler om mangelfull informasjon om tilleggsprodukter eller prisendringer.

– Her er regelverket krystallklart, og dette må selskapene ha orden på, mener Haga.

Næringen øker nå kapasiteten til Elklagenemnda, både i form av menneskelige ressurser og digitalisering av saksbehandlingen. Målet er å redusere ventetiden.

Haga avslutter med en appell til selskapene:

– Strømselskapene er førstelinjen mot forbrukerne, og representerer den viktigste næringen i gjennomføringen av det grønne skiftet. Skal vi ha nødvendig tillit for å klare det, trenger vi en opprydning, sier Haga.

Lurer du på noe? Kontakt oss gjerne: