Dersom man oppfyller det første hovedkriteriet om å bidra vesentlig til reduserte klimagassutslipp skal det vurderes om aktiviteten er til skade for noen av de øvrige fem miljømålene (på engelsk: Do No Significant Harm (DNSH)). For vannkraft er dette relevant for miljømål 2 om klimatilpasning, miljømål 3 om vann- og havressurser, samt miljømål 6 om biologisk mangfold og økosystemer. For vannkraft skal det ikke gjøres vurderinger opp mot miljømål 4 om sirkulær økonomi eller miljømål 5 om forurensning.
Tilpasning til klimaendringer (DNSH 2)
For å oppfylle kriteriene for miljømålet om klimatilpasning skal det foretas en fysisk klimarisikoanalyse og eventuelt gjennomføres avbøtende tiltak.
Detaljer finnes i Appendix A til den delegerte rettsakten.
Det skal først vurderes om klimarisikofaktorene oppgitt i tabellen i Appendix A kan påvirke driften av vannkraftverket negativt over tid (som økt fare for flom, ras, etc). I vurderingen skal anleggets forventede levetid ha betydning for hvor omfattende klimaprojeksjoner som skal legges til grunn. Levetid mellom 10 og 30 år anses som lang. Det er ikke krav om bruk av en bestemt metode for å gjennomføre vurderingene, men de skal baseres på beste praksis og tilgjengelig veiledning og blant annet hensynta den nyeste vitenskapen for sårbarhets- og risikoanalyse. Omfanget på vurderingen kan skjønnsmessig avpasses størrelsen på vannkraftverket.
Basert på funnene i analysen skal det så implementeres klimatilpasningstiltak som reduserer de viktigste identifiserte fysiske klimarisikoene. Det skal lages en plan for dette arbeidet og tiltakene skal gjennomføres i løpet av fem år. Ved bygging av nye kraftverk skal vesentlig klimarisiko identifiseres allerede på tidspunktet for design og konstruksjon, og implementeres før driftsstart.
For de fleste vannkraftverk er det allerede gjennomført klima- og sårbarhetsanalyser (ROS-analyser) eller andre analyser knyttet til klimarisikovurderinger. En mulig fremgangsmåte er å ta utgangspunkt i disse og vurdere behov for ytterligere vurderinger og tiltak i lys av kravene i taksonomien.
Bærekraftig bruk av vann- og havressurser (DNSH 3)
Kriteriene for ikke å gjøre skade på målet om bærekraftig bruk og beskyttelse av vann- og havressurser i den delegerte rettsakten kapittel 4.5 (Electricity generation from hydropower) viser til bestemmelser i vanndirektivet (Directive 2000/60/EC), og særlig direktivets artikler 4 og 11, se Vedlegg 1 for med informasjon om Vanndirektivet.
Selv om vilkårene i taksonomien er klare, kan det likevel være praktisk krevende å møte disse. Dette fordi vanndirektivets krav om å vedta miljømål og tiltaksplan er plikter som er pålagt staten. Det er staten som skal sørge for at Norge etterlever kravene i vanndirektivet, og dette blir gjort gjennom blant annet konsesjonsprosesser, vilkårsrevisjoner og enkeltvedtak. Så er det den enkelte kraftprodusent som skal oppfylle pliktene etter taksonomien, og etterlevelse av myndighetskrav vil være del av dokumentasjonen ved taksonomirapportering. Disse praktiske utfordringene løses ikke av taksonomien.
For at eksisterende vannkraftverk, herunder renovering, skal møte kriteriene i taksonomien kreves det at alle tiltak som er teknisk gjennomførbare og økologisk relevante i det konkrete tilfellet er implementert for å redusere negative virkninger på vann og beskyttede habitater og arter som er direkte avhengige av vann.
Eksempel på tiltak som kan være relevante er:
- Tiltak for å sørge for ned- og oppstrøms vandring av fisk
- Tiltak for å sørge for økologisk vannføring
- Tiltak for å beskytte eller forsterke habitater
Taksonomiens screeningkriterier for eksisterende vannkraft viser videre til at effekten av tiltakene skal overvåkes basert på vilkårene for klassifisering av god økologisk tilstand (GØT) eller godt økologisk potensiale (GØP) gitt for den enkelte vannforekomst. Kommisjonen har kommentert kravene til klassifisering av vannforekomster i et Commission notice. Se vedlegg 2 for mer informasjon
For ny vannkraft gjelder de samme kriteriene som for eksisterende vannkraftverk. I tillegg skal det gjennomføres en konsekvensutredning som møter nærmere bestemte krav og som er i samsvar med vanndirektivets art 4.7. Se vedlegg 1 for mer informasjon
Videre oppstilles det vilkår om at anlegget må oppfylle ett av to mulige vilkår:
a) Anlegget innebærer ingen forringelse eller fare for forringelse for måloppnåelse av god økologisk tilstand (GØT) eller godt økologisk potensiale (GØP) for vannforekomsten
b) Dersom anlegget innebærer en risiko for forringelse av vannforekomsten slik at den ikke vil oppnå GØT eller GØP, må forringelsen ikke være betydelig, og den må være begrunnet i en detaljert kost/nytte vurdering som påviser:
i: årsaker som er av allmenn overordnet interesse, eller at fordelene av det planlagte vannkraftverket klart oppveier kostnadene ved å forringe kvaliteten av vannforekomsten; og
ii: de allmenn overordnet interessene eller fordelene kan ikke, fordi det ikke er teknisk mulig eller kostnadene er uforholdsmessige, oppnås på alternative måter som vil gi et bedre miljømessig resultat.
På sikt skal effekten av tiltakene overvåkes basert på vilkårene for klassifisering av god økologisk tilstand (GØT) eller godt økologisk potensiale (GØP) gitt for den enkelte vannforekomst. Kommisjonen har kommentert kravene til klassifisering av vannforekomster i et Commission notice.
I tillegg til tiltakene for å redusere virkningen, og der det er relevant, skal det implementeres avbøtende tiltak for å sikre at prosjektet ikke øker fragmenteringen av vannforekomster i samme nedbørsfelt. Kommisjonen presiserer i sitt notat hva som i denne sammenheng menes med kompenserende tiltak:
Compensatory measures are measures to restore continuity within the same river basin district to an extent that compensates the disruption of continuity and associated impacts on aquatic ecosystems caused by the hydropower development for which compliance with TSC is claimed, for example, by removing dams or other barriers elsewhere in the river basin district. Environmental benefits stemming from the compensatory measures are proportionate to the extent of the impacts. The relevance and type of such compensatory measures are not further detailed since they require a case-by-case assessment in terms of feasibility and relevance.
Miljømål 6 Beskytte og gjenopprette biologisk mangfold og økosystemer
Kriteriene for å oppfylle miljømålet om biologisk mangfold og økosystemer er særlig knyttet til direktivet om miljøkonsekvensutredninger (EIA-direktivet): - Det skal gjennomføres en miljøkonsekvensutredning (EIA) eller screening i samsvar med EIA-direktivets bestemmelser.
Nødvendige tiltak for å beskytte miljøet, identifisert gjennom EIA-en, skal være implementert.
For aktiviteter som ligger i eller i nærheten av sensitive eller sårbare områder (inkludert Natura 2000-nettverket av beskyttede områder, UNESCOs verdensarvsteder, nøkkelområder for biologisk mangfold og andre beskyttede områder), skal hensiktsmessige vurderinger være gjennomført, og basert på konklusjonene av disse vurderingene, nødvendige tiltak være implementert.
EU-kommisjonen har i Commission notice presisert at der EU-retten ikke krever gjennomføring av miljøkonsekvensutredning, er det heller ikke krav om dette etter taksonomien:
Therefore, there is no need for an EIA in every case. The requirement in the criteria is to go through the process to determine whether there is need for an EIA – “An Environmental Impact Assessment (EIA) or screening has been completed in accordance with Directive 2011/92/EU”. If the screening has been done and the conclusion is that no EIA is needed, this part of the requirement is met.