Når nettselskapene får en kundehenvendelse vurderer de hva som skal til for å koble kunden til strømnettet. Ofte må nettselskapene bygge nett mellom kundens lokasjon og eksisterende strømnett. Men noen ganger er det også behov for å forsterke eksisterende strømnett. For å finne ut når det er nødvendig, vurderer nettselskapene om tilknytningen er driftsmessig forsvarlig. De gjør denne vurderingen flere ganger i tilknytningsprosessen, for eksempel:
- ved tidligfase-veiledning
- ved bestått modenhetsvurdering
- ved valg av nettløsning
Nettselskapene vurderer at tilknytningen er driftsmessig forsvarlig dersom den oppfyller følgende prinsipper:
- overholder strøm- og spenningsgrenser
- eksisterende kunder opprettholder akseptabel leveringskvalitet
Hva vil det si å overholde strøm- og spenningsgrenser?
Overføringskapasiteten i kraftnettet bestemmes av komponenters (transformatorer, brytere, kabler, luftledninger) termiske strømgrense og at nettet har akseptable spenningsforhold.
Nettselskapene må overholde de termiske strømgrensene til komponentene for å unngå havari og/eller avvik. Spenningen i strømnettet må heller ikke bli for høy eller for lav da dette kan ødelegge anlegg både hos nettselskap og kunder tilknyttet strømnettet.
Ved vurdering av om overføringsgrenser for komponenter vil overskrides, legger nettselskapene til grunn dimensjonerende driftsituasjoner for aktuell tilknytning:
- For nytt forbruk er dette normalt en driftssituasjon med høyt eksisterende kraftforbruk og liten lokal kraftproduksjon, typisk en kald hverdag på vinterhalvåret.
- For ny produksjon er dette normalt en driftssituasjon med høy lokal kraftproduksjon og lavt forbruk, typisk er varm dag på våren med høy vannføring.
Hvis det er relevant, tar nettselskapene hensyn til andre forhold som for eksempel effektflyt i overliggende strømnett, eller varierende forbruks- eller produksjonsfordeling i forskjellige tilknytningspunkt.
Hva vil det si at eksisterende kunder opprettholder en akseptabel leveringskvalitet?
Leveringskvalitet er et samlebegrep som omfatter leveringspålitelighet, spenningskvalitet og ulike ikke-tekniske elementer, slik som kundeservice og informasjon. Leveringspålitelighet er tilgjengeligheten av elektrisk energi, og vurderes etter hvor ofte det oppstår avbrudd og hvor lenge avbruddene varer.
For å få en akseptabel leveringspålitelighet vurderer hvert enkelt nettselskap om det er akseptabel redundans og beredskap i sitt strømnett etter at en kunde er tilknyttet. Samfunnsmessig rasjonell utvikling og drift av strømnettet ligger til grunn for å definere hva som er et akseptabelt nivå på leveringspåliteligheten i ulike deler av strømnettet. Nettselskapene veier nettinvesteringer opp mot blant annet avbruddskostnader, tapskostnader, drift- og vedlikeholdskostnader i strømnettet (kost/nytte).
Akseptabel spenningskvalitet i strømnettet betyr at både spenningsnivå og variasjon, samt støynivå er på et akseptabelt nivå i henhold til Forskrift om leveringskvalitet i kraftsystemet. Dersom kvaliteten går ut over fastsatte forskriftskrav, kan både nettselskap og kunder oppleve skader/havari på komponenter og utstyr.
Ved vurdering av om en tilknytning er driftsmessig forsvarlig, legger vi til grunn følgende:
- Eksisterende forbruk og produksjon i strømnettet.
- Andre kundehenvendelser om forbruk og produksjon i det aktuelle området.
- Forventet vekst i vanlig forbruk slik som forbruk i husholdninger, mindre næring og forbruk knyttet til nødvendige samfunnsfunksjoner. I henhold til Forskrift om nettregulering og energimarkedet (NEM) plikter vi å holde av kapasitet i regionalnettet til forbruk med samlet avtalt kapasitet mindre enn 1 MW. Dersom vi ikke kan overholde plikten i et område skal vi informere RME om dette.
- Nettiltak som er besluttet gjennomført og planlagt satt i drift før tidspunktet som tilknytningen er planlagt til.
- Det skal være tilfredsstillende muligheter for å gjennomføre planlagt vedlikehold.