Prosjektveiviseren
For å lettere kunne sammenligne statusen til ulike prosjekter benytter Beste praksis seg av Prosjektveiviseren.
For å lettere kunne sammenligne statusen til ulike prosjekter benytter Beste praksis seg av Prosjektveiviseren.
Det finnes mange varianter av prosjektmodeller med egne begreper og beslutningspunkter. For å lettere kunne sammenligne statusen til ulike prosjekter benytter Beste praksis seg av "Prosjektveiviseren", prosjektmodellen i offentlig sektor for en enhetlig tolkning av prosjektprosessen. Den er utarbeidet av Digitaliseringsdirektoratet, og er benyttet av blant annet Elbits og PlanNett for tilsvarende formål. Modellen er detaljert beskrevet på DigDirs nettsider, samt vist i Figur 1.9
Aktøren står fritt til å benytte seg av egne prosjektmodeller og begreper, men kan se til prosjektveiviseren for å harmonisere seg med det som er forventet i modenhetskriteriene.
Følgende tre faser benyttes i Beste praksis, inkludert tilhørende beslutningspunkter (BP):
Konseptfasen – Avklare behov og velge konsept (Avsluttes med BP2)
Planleggingsfasen – Detaljprosjektering frem til oppstart (Avsluttes med BP3)
Gjennomføringsfasen – Bygging, realisering etc.
Prosjektveiviseren - modell/figur med idéfase, konseptfase, planleggingsfase, gjennomføringsfase, gevinstfase og avslutningsfase
Figur 1: Prosjektveiviseren fra DigDir
Konseptfasen og BP2
Konseptfasen starter når virksomhetsledelsen har bestemt at de skal gjøre noe med et behov eller problem de har identifisert. De har derfor iverksatt en konseptfase for å utrede ulike tilnærminger for et mulig prosjekt, vurdere hvilke gevinster dette vil kunne bidra til, og hva et slikt prosjekt vil innebære. Konseptfasen skal resultere i et prosjektforslag for videre planlegging. Ved BP2 beslutter virksomhetsledelsen om prosjektforslaget representerer en ønskelig investering som bør detaljeres videre i en planleggingsfase.
Planleggingsfasen og BP3
Planleggingsfasen skal legge grunnlaget for en god styring av den videre prosjektgjennomføringen. Det skal utarbeides en overordnet plan for prosjektets gjennomføring, knyttet opp mot et antall gjennomføringsfaser og hva som skal leveres i hver fase. Ved BP3 skal det besluttes om underlaget fra planleggingsfasen gir tilstrekkelig grunnlag for å beslutte oppstart av første gjennomføringsfase. Her er det naturlig at man tar den endelige investeringsbeslutningen for prosjektet.
Gjennomføringsfasen og BP4
Gjennomføringsfasen markerer oppstart av prosjektet. Det skal eksempelvis bestilles materiell, bygges og ferdigstilles.