Formål
Prosjektbeskrivelsen skal gi nettselskapet nødvendig informasjon om prosjektet og planlagt anlegg. Beskrivelsen må være tilstrekkelig spesifikk til at nettselskapet kan identifisere det konkrete prosjektet kapasiteten skal brukes til. Partene bør ha dialog om endringer i prosjektbeskrivelsen, og substansielle endringer i beskrivelsen krever nettselskapets godkjenning.
Minimumskrav:
- Prosjektet skal være beskrevet, inkludert hva kapasiteten skal brukes til.
- Prosjektet skal minimum ha gjennomført beslutninger tilsvarende en konseptfase (Besluttet oppstart av planleggingsfase).
- Det skal være utarbeidet situasjonsplan av anlegg som etableres.
- Dersom det er behov for egne nettanlegg på aktørens side, skal situasjonsplanen vise hvor det er avsatt areal til egne nettanlegg.
Enklere krav under 5 MW
For forespørsler under 5 MW er det ikke nødvendig med vedlegg som dokumenterer besluttet konseptfase, kun en kort beskrivelse av prosjektets status iht. prosjektveiviseren [egen lenke til prosjektveiviser].
Utdypende forklaringer
Hva er konseptfase?
Beste praksis benytter prosjektmodellen i offentlig sektor for en harmonisert tolkning av prosjektprosessen på tvers av ulike prosjektmodeller, også kalt Prosjektveiviseren (Se utdypende forklaring). Konseptfasen innebærer at oppstart av planleggingsfasen skal være besluttet (BP2). Gjennomført konseptfase kan dokumenteres med kopi av et vedtatt prosjektforslag (For eksempel et kort styringsnotat).
Prosjektet er ikke modent dersom det kun er i en fase for å gjennomføre eksempelvis en mulighetsstudie. Nettselskapene kan bidra til underlag i mulighetsstudier gjennom tidligfase veiledning, eventuelt en utredning mot betaling, men skal uansett ikke reservere nettkapasitet før mulighetsstudien er ferdig og konseptet er besluttet.
Hva skal en situasjonsplan av anlegg inneholde?
En situasjonsplan er et kartutsnitt hvor bygninger og relevante anlegg (som forbruker, produserer, transformerer eller distribuerer strøm) er tegnet inn og målsatt for å vise deres forhold til eksisterende omgivelser, ofte utarbeidet i forbindelse med søknad om byggetillatelse.
Se ytterligere forklaring og eksempler fra Direktoratet for byggkvalitet.
Figur 2: Eksempel på situasjonsplan fra Direktoratet for byggkvalitet Dokumentasjon av egne nettanlegg
Dokumentasjon av kundens egne nettanlegg er beskrivelser med tilhørende tegninger av ønsket nettilknytning, og eventuell plassering av elektriske anlegg på området. Tegningene kan være relativt enkle.
Videre bør det inneholde en beskrivelse av ønsket eierforhold/grensesnitt mot tilknyttende nettselskap. For større prosjekter er det ofte nødvendig med større nettanlegg på egen tomt, eller at aktøren ønsker å eie deler av anlegget i nettselskapets stasjoner/anlegg. For eksempel egne høyspentkabler/linjer eller transformatorer.
Dersom eierforholdene tilsier at aktøren bak prosjektet må søke anleggskonsesjon for å eie elektriske anlegg, skal dette beskrives under modenhetskriteriet om tillatelser.
Endring av prosjektinformasjon
Prosjektet kan ikke vesentlig endre formål i løpet av prosessen, da modenhetsvurderingen og køplass/reservasjon er knyttet til et konkret prosjekt. Eksempelvis kan ikke en forespørsel om batterifabrikk endres til datasenter. Endringer på eiersiden kan forekomme, men prosjektinformasjonen skal ikke endres vesentlig. Alle endringer må godkjennes skriftlig av ansvarlig nettselskap.
Aktuelle vedlegg
- Egen prosjektbeskrivelse
- Flytskjema for produksjonsanlegg hvis relevant for prosjektets virksomhet
- Situasjonsplan(er)