Formål
Planlagt fremdrift skal forpliktes gjennom en milepælsplan med sentrale milepæler for prosjektets gjennomføring frem til det er klart for tilknytning og inngås tilknytningsavtale. Milepælsplanen blir brukt i oppfølgingen av køplass/reservasjon, og skal derfor inneholde forhold fra de øvrige modenhetskriteriene, som byggetrinn, tillatelser og avtaler, investeringsbeslutninger fra finansieringsplan etc. På denne måten samles all relevant informasjon på ett sted for å sikre enkel og effektiv oppfølging.
Milepælsplanen skal konkludere med en realistisk planlagt tilknytningsdato som viser en helhetlig forståelse av tiden som kreves for å realisere prosjektet. Dersom planlagt tilknytningsdato er urealistisk skal prosjektet vurderes som umodent.
Nettselskapet skal jevnlig kontrollere at modenhet og fremdrift opprettholdes. Aktøren og nettselskapet skal orientere hverandre om eventuelle endringer av betydning for milepælsplanen.
Minimumskrav
- Milepælsplan med kvartalsoppløsning for minimum følgende punkter:
- Prosjektets egne beslutningspunkter
- Byggestart (per eventuelle byggetrinn)
- Tillatelser, avtaler og regulering
- Finansiering, herunder investeringsbeslutning(er)
- Eventuelle byggetrinn og idriftsettelsestidspunkt (første spenningssetting)
- Ferdigstilling av prosjekt
- Realistisk tilknytningsdato i for realisering av prosjekt. Maksimalt 10 år fra modenhetsdato.
Enklere krav under 5 MW
- Ingen forenklinger, kun lavere krav til detaljeringsgrad.
Utdypende forklaringer
Milepælene skal formuleres på en måte som gjør det enkelt å avgjøre/følge opp om de er gjennomført eller ikke. Gjennomførte milepæler skal også føres opp i milepælsplanen, da det gir et godt bilde av prosjektets status og foreløpige fremdrift.
For milepæler som er avhengig av forhold utenfor aktøren selv, for eksempel offentlige tillatelser, vil milepælene måtte settes basert på realistiske anslag av tidsbruken.
Realistisk tilknytningsdato
Milepælsplanen skal konkludere med en realistisk planlagt tilknytningsdato. Det vil si at den planlagte fremdriften skal ha god innsikt i forventet behandlingstid iblant annet nødvendige offentlige behandlingsprosesser, realisering av nødvendige nettanlegg og leveringstider.
Prosjektet er ikke å anse som modent om det er lagt til grunn en tilknytningsdato basert på urealistiske vurderinger av fremdrift for å oppnå ulike milepæler. Dersom aktøren eksempelvis har lagt til grunn en forventning om å oppnå konsesjon for prosjektets nettanlegg innen 6 måneder (under tillatelser og avtaler), men enda ikke har forberedt konsesjonssøknaden til NVE, har ikke aktøren tilstrekkelig forståelse av de offentligrettslige prosessene som er nødvendig for etableringen av prosjektet.
Realistisk tilknytningsdato og kapasitetskø
Aktøren skal ikke ta med en eventuell kapasitetskø i vurderingen av realistisk tilknytningsdato. Dette er forhold helt utenfor aktørens kontroll, og kan endres raskt.
Ved større prosjekter hvor det er overveiende sannsynlig at det må investeres i nettforsterkninger på nettselskapets side, skal den planlagte tilknytningsdatoen reflektere et bevisst forhold til tiden det tar å bygge relevante nettanlegg. Det er forventet at de som forespør en vesentlig mengde kapasitet har brukt tid på tidligfase veiledning med nettselskapet, som kan skissere ledetider for prosjektets kapasitetsbehov.
Realiseringstider hos nettselskapet som utelukkende skyldes kapasitetskø skal ikke tas med i vurderingene av milepælsplanen og realistisk tilknytningsdato. Dersom ett eller flere prosjekter foran i køen skulle trekke seg vil tilknytningen kunne realiseres tidligere enn køen først antydet, og dermed er det prosjektets realiseringstid uten forsinkelser fra kapasitetskøen som skal være førende.
Eksempel: Det regionale nettselskapets realiseringstid er 10 år på grunn av kø, men hadde vært 5 år uten kø for å etablere nødvendige nettanlegg. Prosjektet skal derfor planlegge med en realiseringstid på 5 år, ikke 10.
Maksimal reservasjonstid
Prosjekter som planlegger tilknytning med tilknytningsdato mer enn 10 år frem i tid vil ikke kunne reservere kapasiteten. Nettselskapenes kapasitetskø hensyntas ikke i denne vurderingen, som vil si at prosjektet i teorien likevel kan få reservert kapasitet i nettiltak mer enn 10 år frem i tid.
En forutsetning for å reservere kapasitet langt frem i tid er at den lange realiseringstiden er nødvendig og godt begrunnet i milepælsplanen. Aktøren må vise til planlagt kontinuerlig fremdrift for prosjektet i reservasjonsperioden, og kan ikke reservere kapasitet for tidlig for å "sikre seg" eller ha lengre perioder med dødtid.
Byggestart
Aktøren må presisere hva som legges i begrepet "byggestart" for prosjektet. I dette kan det legges alt fra grunnarbeid, til grunnmur, installasjon av en ny motor etc., avhengig av typen prosjekt. En kort forklaring i parentes av milepælen er derfor nødvendig. Prosjektet kan ha flere typer byggestarter, og det er byggestart som bekrefter oppstart av gjennomføringsfasen som minimum må oppgis (BP3, ref. prosjektveiviseren som er beskrevet i vedlegg til Beste praksis). Ved flere relevante aktiviteter bør de også inkluderes.
Planering av tomt er i de fleste tilfeller ikke tilstrekkelig som byggestart-milepæl alene, da dette ikke nødvendigvis trenger å henge sammen med selve prosjektets natur. Bygging av grunnmur, selve bygget eller andre prosjektspesifikke igangsettelser er mer relevant. Det må gjøres en konkret vurdering av hva som er relevant for det enkelte prosjekt.
Tillatelser, avtaler og regulering
Milepælsplanen skal inneholde alle relevante tillatelser, både når det søkes/forespørres om tillatelser, samt når de forventes innvilget. Det samme gjelder for alle stegene i regulering av tomten, dersom det ikke allerede er på plass.
Alle milepæler for avtaler og tillatelser skal formuleres så det er tydelig hva som avgjøres. For eksempel "Søknad sendt", "Innvilget", "Signert/inngått". Det er ikke tilstrekkelig å bare skrive "Konsesjon", da det kan bety både at man søker eller mottar konsesjon. Begge skal inkluderes. Dersom aktøren forventer at vedtak vil påklages av berørte parter, skal også klagebehandlingstiden hensyntas i milepælsplanen.
Finansiering
Milepæler i finansieringsplanen skal inkludere alle relevante delfinansieringsmilepæler, for eksempel alle investeringsbeslutninger gjennom prosessen. Ved flere byggetrinn skal investeringsbeslutninger oppgis for hvert byggetrinn. Ved søknad om økonomisk støtte skal milepælsplanen inneholde milepæler for både når det søkes/er søkt om økonomisk støtte, samt når det forventes innvilget.
Tilknytningsprosessen
Prosjektet skal følge nettselskapets tilknytningsprosess, og signere eventuelle avtaler samt betale løpende utredningskostnader og anleggsbidrag. Det er ikke nødvendig å føre opp dette som milepæler i milepælsplanen, da dette er noe nettselskapene selv har oversikt over. Milepælsplanen må imidlertid inneholde forventet tilknytningsdato.
Byggetrinn
For prosjekter med trinnvis etablering skal dette spesifiseres, med egne minimumsmilepæler per byggetrinn/fase. Dersom prosjektet ikke trapper opp i avtalt takt kan dette medføre kansellering av senere trinn.
Minimumsmilepælene er følgende per byggetrinn:
- Prosjektets egne beslutningspunkter, inkl. oppstart av prosjektering/planlegging
- Byggestart
- Avtaler, tillatelser og regulering
- Finansiering, herunder investeringsbeslutning(er)
- Idriftsettelsestidspunkt (første spenningssetting)
- Ferdigstilling av byggetrinn
Aktuelle vedlegg
- Ingen obligatoriske vedlegg. Milepælsplanen skal fylles ut i standard mal.
- Frivillig: Gantt-diagram for prosjektet kan vedlegges for bedre innsikt, men kan ikke erstatte tabellen i modenhetsmalen.