-
Vil gi strømkundene bedre informasjon
Denne uken lanseres strømguiden.no. Energi Norge ønsker å gi strømkundene bedre grunnlag for å velge strømprodukt, forstå strømregningen og bruke strøm smartere.
-
Ønsker fleksible betalingstjenester på kundens premisser
Samfunnsbedriftene, Distriktsenergi og Energi Norge har skrevet et felles brev til Olje- og energidepartementet (OED) om det såkalte forbudet mot betalingstjenester. De juridiske vurderingene som ligger til grunn for vedtakene fra RME og OED fremstår som mangelfulle, mener en samlet næring.
-
15 løfter til europeiske strømkunder
Strømleverandører i hele Europa ønsker å engasjere og aktivere strømkundene i større grad. Etter en omfattende kartlegging har Eurelectric nå kommet med 15 løfter til kundene.
-
Bransjestandard for personvern lansert
Energi Norge har, sammen med medlemmene, arbeidet lenge med personvern og sikring av kundenes data. I 2017 lanserte vi en veileder, i 2018 en norm for personvern. Disse dokumentene er nå slått sammen til en bransjestandard for personvern.
-
Høringsuttalelse: Forslag til endring i beredskapsforskriften
Les Energi Norges høringsuttalelse vedrørende forslag til endring i beredskapsforskriften (mars 2018).
-
Brev: EUs forslag til nytt regelverk for energimarkedet
Les Nordenergis brev til Krisjans Karins, saksordfører i Europaparlamentet for det reviderte energimarkedsregelverket (februar 2018).
-
Samfakturering av nettleie og strøm vil redusere byrden
Finansdepartementet foreslo i høringsbrev 17. november endring av bokføringsforskriften. Energi Norge støtter forslaget som aksepterer samfakturering av nettleie og strøm. Dette vil blant annet redusere byrden for kraftleverandørene.
-
Handel med strøm – et gode for Norge og klimaet
– Man mistet fokus på hva man egentlig jobber med, som er en overgang fra fossilt til fornybart så raskt som mulig. Slik beskriver Ingrid Velken i BKK diskusjonen om strøm som et handelsprodukt.