-
Konsesjonskraft - regulatoriske spørsmål
Thommesen notat om kraftprodusenters leveringsforpliktelser til kommuner og fylkeskommuner etter reglene om konsesjonskraft.(2015)
-
Juridisk betenkning: Tredje energimarkedspakke
Les betenkningen om tredje energimarkedspakke fra Henrik Bjørnebye, professor ved det juridiske fakultet i Oslo (januar 2019).
-
Notat: Bruk av betinget tilknytningsplikt for ny kraftproduksjon
Les notatet fra Energi Norge om bruk av betinget tilknytningsplikt for ny kraftproduksjon. Oppdatert februar 2018.
-
-
Brev: Innspill til makroøkonomisk virkemiddelpakke
Les Energi Norges innspill til regjeringen om makroøkonomisk virkemiddelpakke som følge av koronaviruset (april 2020).
-
Rapport: Vassdragsreguleringer for reduksjon av flomskader
Les rapporten om verdien av vassdragsreguleringer for reduksjon av flomskader. Utarbeidet av Multiconsult på oppdrag fra Energi Norge (mars 2018).
-
Rapport: Overlappende virkninger av EUs energi- og klimapolitikk
Les rapporten om de overlappende virkningene av EUs energi- og klimapolitikk. Energi Norge har bidratt i studien som er utarbeidet av I4CE og Enerdata (juni 2018).
-
THEMA-rapport: Verdiskaping i fornybarnæringen
Den norske fornybarnæringen, som i dag sysselsetter om lag 20.000 personer, er en del av en internasjonal vekstbransje som er selve navet i det grønne skiftet. Bransjen har på global basis vært gjennom en formidabel vekst de siste 10 årene og det er all grunn til å forvente at veksten vil fortsette. Omstillingen til et effektivt og bærekraftig energisystem er krevende, men representerer samtidig verdiskapingsmuligheter for de bedriftene som er innovative og som evner å utvikle internasjonal konkurranseevne. (2016)
-
Fastsettelse av beregningsfaktorer for elektrisitet
Rapporten tar for seg primærenergifaktorer for elektrisitet. Redegjørelse for prinsipper og rammeverk for beregning avfaktorer tilpasset ulike formål og anvendelsesområder. (november 2015)
-
Rapport: Elektrifisering av bilferger i Norge
Les Energi Norges rapport som viser hva det vil koste å fremskaffe nødvendig elekstrisk kapasitet for å kunne lade bilferger den korte tiden de ligger til kai.(2015)