HydroCen
Energi Norge har vært en sterk pådriver for opprettelsen av FME HydroCen, som er et forskningssenter for miljøvennlig energi innen vannkraft. Forskningssenteret skal levere kunnskap og innovative løsninger til norsk vannkraftsektor.
15 resultater
Energi Norge har vært en sterk pådriver for opprettelsen av FME HydroCen, som er et forskningssenter for miljøvennlig energi innen vannkraft. Forskningssenteret skal levere kunnskap og innovative løsninger til norsk vannkraftsektor.
RDS-Hydro Power er en ny referansestruktur for vannkraften, basert på internasjonalt anerkjente standarder som er tilpasset vannkraftens behov. Den kan brukes på tvers av systemer, fagfelt og dagens silo-strukturer for data og informasjon.
MonitorX var et forskningsprosjekt med mål om å utvikle modeller for optimal levetidsutnyttelse av vannkraftanlegg, basert på overvåking av teknisk tilstand og risiko. Resultatene fra prosjektet finner du på denne siden.
I prosjektet er det utviklet en ny metode for tilstandskontroll av kabler i distribusjonsnettet. Sammen med data fra en maskinlæringsalgoritme, vil brukeren få tolket tilstanden og tiltak på PEX-kabelanlegget.
Prosjektet skal tilrettelegge for optimal utnyttelse av levetiden til krafttransformatorer ved å utvikle og ta i bruk modeller for tilstands- og restlevetidsanalyser for transformatorens kritiske delkomponenter.
Det er behov for bedre innsikt i hvilke tiltak som er effektive i å redusere eventuelle negative påvirkninger på fugler ved vindkraftverk. Dette prosjektet fortsetter arbeidet gjort i forskningsprosjektet BirdWind og litteraturgjennomgangen utført som forprosjekt til INTACT.
Prosjektet skal hjelpe nettselskapene å ta i bruk spenningsregulering som alternativ til nettforsterkning for å redusere investeringsbehovet i distribusjonsnettet.
Ved å gi nettselskapene kunnskap og verktøy til å forbedre sine tilstandsvurderinger av trestolpene i de mange kraftledningene i Norge, skape et reelt potensial for å redusere nasjonale nettkostnader med inntil 3 milliarder kroner per år.
Elektrisk transport er en viktig del av det fornybare og fullelektriske samfunnet. Norge har kommet lengre enn de fleste andre land, men hvordan fungerer markedsmodellen for elektrisk transport i Norge i dag. Er organiseringen optimal ut fra et samfunnsøkonomisk perspektiv?
EUs politikk gir føringer for Norge både direkte og indirekte gjennom påvirkning av markedsdesign og marked i land som er viktige for norsk krafthandel. I prosjektet analyseres EUs regulering av energimarkedet og betydning for den norske energistrategien.